De kracht van spel

De kracht van spel

Beschrijving van de vorming

De kracht van spel, omdat spelen groeien is

Elk spelmoment is een leerkans, als je weet waar je op moet letten.
Spelen is geen tussendoortje, maar de kern van kindontwikkeling. In deze praktijkgerichte opleiding ontdek je hoe spel bijdraagt aan denken, voelen, verbinden en groeien – en welke rol jij daarin speelt als begeleider.

Je leert hoe je spel kunt herkennen, ondersteunen en verdiepen, zonder het over te nemen. We gaan aan de slag met concrete tips, inspirerende voorbeelden en veel ruimte voor reflectie en uitwisseling. Ook de inrichting van de speelomgeving en het belang van kindvolgend werken komen aan bod.

Spel opent een wereld vol mogelijkheden voor elk kind.
Ben jij klaar om spel de plaats te geven die het verdient?

Inhoud en aanpak van de vorming

1. Inzicht verwerven in het belang van spel voor de ontwikkeling van jonge kinderen

  • De deelnemer begrijpt hoe spel bijdraagt aan de cognitieve, sociaal-emotionele, motorische en taalontwikkeling van kinderen.

  • De deelnemer kan uitleggen waarom spel essentieel is voor de brede ontwikkeling en het welbevinden van elk kind.

2. Spel herkennen en waarderen in al zijn vormen

  • De deelnemer leert het verschil herkennen tussen vrij spel, begeleid spel en symbolisch spel.

  • De deelnemer ontwikkelt een open blik voor de waarde van spel, ook wanneer het op het eerste zicht ‘gewoon spelen’ lijkt.

3. De eigen rol als spelondersteuner versterken

  • De deelnemer leert hoe spel te ondersteunen zonder het over te nemen of te sturen.

  • De deelnemer past technieken toe om het spel van kinderen te verrijken en verdiepen, aangepast aan hun ontwikkelingsniveau.

4. Een stimulerende speelomgeving creëren

  • De deelnemer leert hoe ruimte, materialen en sfeer spel kunnen uitlokken en ondersteunen.

  • De deelnemer reflecteert over hoe de inrichting van de opvang spelkansen kan bevorderen of beperken.

5. Kindvolgend werken in spelcontexten

  • De deelnemer leert spel signalen en interesses van kinderen op te pikken en hierop in te spelen.

  • De deelnemer ervaart hoe spel een toegangspoort is tot verbinding, veiligheid en emotionele expressie.

6. Spel gebruiken als pedagogisch instrument

  • De deelnemer ontdekt hoe spel helpt bij observatie, bij het ondersteunen van sociaal gedrag en bij het omgaan met spanningen of emoties.

  • De deelnemer ziet spel als een waardevolle bron voor pedagogisch handelen, in plaats van een ‘pauze’ tussen activiteiten.

Doelgroep:

Medewerkers uit de zorgsector.

Aantal sessies / dagen:

Dagdeel van 3 uur of 4 uur

Al onze vormingen worden op maat aangeboden en we spelen maximaal in op individuele vormingsbehoeftes. Heb je vragen of wil je bepaalde thema’s extra in de verf zetten, neem dan contact op via [email protected]. Liever een digitaal overleg? Dan bekijken we zo de vormingsvraag en overlopen we samen de mogelijkheden.

Offertes zijn altijd gratis.

BOEK DEZE VORMING