Taalrijk opgroeien
Taalrijk opgroeien
Beschrijving van de vorming
Taalrijk Opgroeien, omdat taal begint bij jou!
Taal is de sleutel tot denken, voelen en verbinden.
Als kinderbegeleider maak jij elke dag het verschil in hoe kinderen taal ontdekken en gebruiken. In deze vorming leer je hoe je taal op een speelse en natuurlijke manier integreert in alledaagse momenten, van spel tot verzorging – ook bij meertalige kinderen.
Met concrete tips en herkenbare voorbeelden krijg je handvaten om een rijke taalomgeving te creëren waarin elk kind kan groeien.
Geef jij kinderen de woorden om de wereld te begrijpen?

Inhoud en aanpak van de vorming
-
1. Inzicht verwerven in het belang van taalontwikkeling
-
De deelnemer begrijpt hoe taalontwikkeling verloopt bij jonge kinderen.
-
De deelnemer kan uitleggen waarom een rijke taalomgeving cruciaal is voor de cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling van kinderen.
2. Bewustwording van de eigen rol als taalmodel
-
De deelnemer herkent zichzelf als een belangrijk voorbeeld in de taalontwikkeling van kinderen.
-
De deelnemer leert hoe dagelijks taalgebruik de taalvaardigheid van kinderen positief of negatief kan beïnvloeden.
3. Taalverrijkende interacties kunnen toepassen in de praktijk
-
De deelnemer past technieken toe zoals taal uitbreiden, open vragen stellen en beschrijven wat het kind doet of beleeft.
-
De deelnemer leert hoe routines (zoals eten, spelen, verschonen) kansen bieden voor taalstimulatie.
4. Omgaan met meertaligheid in de opvang
-
De deelnemer krijgt inzicht in hoe meertaligheid werkt en hoe men daar positief en stimulerend mee kan omgaan.
-
De deelnemer leert strategieën om kinderen (met een andere thuistaal) te ondersteunen in hun Nederlandse taalontwikkeling.
5. Taalmateriaal en activiteiten bewust inzetten
-
De deelnemer leert taalstimulerende materialen herkennen en selecteren (boeken, spelletjes, liedjes…).
-
De deelnemer ontwerpt of kiest gepaste taalrijke activiteiten afgestemd op de leeftijd en ontwikkeling van het kind.
6. Reflecteren op het eigen taalgebruik en communicatie in de opvangcontext
-
De deelnemer observeert en analyseert het eigen taalgebruik tijdens interacties met kinderen.
-
De deelnemer formuleert concrete acties om het eigen taalgebruik te verrijken.
-
Doelgroep:
Medewerkers uit de zorgsector.
Aantal sessies / dagen:
Dagdeel van 3 uur of 4 uur
Al onze vormingen worden op maat aangeboden en we spelen maximaal in op individuele vormingsbehoeftes. Heb je vragen of wil je bepaalde thema’s extra in de verf zetten, neem dan contact op via [email protected]. Liever een digitaal overleg? Dan bekijken we zo de vormingsvraag en overlopen we samen de mogelijkheden.
Offertes zijn altijd gratis.