Peuterpuberteit
Peuterpuberteit
Beschrijving van de vorming
– De ontwikkelingsfasen onderscheiden
– Gedrag herkennen dat bij elke ontwikkelingsfase hoort
– Pedagogisch verantwoord handelen i.f.v. de ontwikkelingsfase en ontwikkelingsleeftijd
– Aanleren van gewenst gedrag
– Positief stimuleren i.f.v. de ontwikkelingsleeftijd
– Stimuleren en begrenzen
– Empoweren van het kind (verantwoordelijkheid geven en overnemen)
Inhoud en aanpak van de vorming
- Inhoud
Vanaf 18 maanden komen peuters in de koppigheidsfase of peuterpuberteit. De peuter ontdekt een kind dat zelf dingen kan bepalen en invloed kan hebben op de omgeving. Het zelfbesef groeit en het kind word alsmaar zelfstandiger. Maar het botst op lichamelijke en verstandelijke grenzen of grenzen gesteld door de ouders of begeleiders.
De vorming is opgebouwd rond volgende thema’s:
– Herhaling van de ontwikkelingsfasen: Wat mag je wel of niet verwachten op welke leeftijd?
– Inzichten in de kernconflicten van Erikson
– Gedrag leren inschatten en hierop gepast leren reageren
– Leren inschatten van gedrag a.d.h.v. casuïstiek
– Handelen afstemmen op basis van de nieuwe inzichten
– Positief leren stimuleren en begrenzen door oefeningen
– Leren van elkaar door inzichten te delen
– Inspelen op de krachten van een kind door empowerment
- Aanpak
-Interactieve vorming met veel oefeningen
– Leren ven elkaar
– Gebruik van realistische casuïstiek
Doelgroep:
Medewerkers uit de kinderopvang.
Aantal sessies / dagen:
Dagdeel van 3 uur of 4 uur
Al onze vormingen worden op maat aangeboden en we spelen maximaal in op individuele vormingsbehoeftes. Heb je vragen of wil je bepaalde thema’s extra in de verf zetten, neem dan contact op via [email protected]. Liever een digitaal overleg? Dan bekijken we zo de vormingsvraag en overlopen we samen de mogelijkheden.
Offertes zijn altijd gratis.